Dbamy o zdrowie

W szkołach współpracujących z firmą SEBEX istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć dotyczących zdrowego odżywiania. Nasz dietetyk od kilku lat prowadzi prelekcje i warsztaty w szkołach w całej Polsce. Do tej pory udało nam się wyedukować kilkadziesiąt tysięcy dzieci.

W roku szkolnym 2017/2018 proponujemy szkołom zajęcia w ramach programu „ZDROWY PIERWSZAK”, dzięki któremu dzieci dowiedzą się czym jest piramida żywieniowa i jakie są jej poszczególne elementy. Na specjalne życzenie szkoły istnieje możliwość przeprowadzenia prelekcji dla klas starszych, ale też prozdrowotnych spotkań dla rodziców.

 

Piramida żywieniowa to jedno z najlepszy narzędzi pracy dietetyka. W przejrzysty sposób podpowiada nam, jakie produkty będą najlepsze dla naszego zdrowia. Obecna piramida powstała w 2016 roku i obecnie jest to piramida ZDROWEGO ŻYWIENIA i AKTYWNOSCI FIZYCZNEJ (szczegóły na www.izz.waw.p).

Największą zmianą w piramidzie jest, fakt iż wszystkie zawarte  w niej produkty są zdrowe. Nie mamy tu już podziału na rzeczy zdrowe i nie zdrowe. Na dole znajdują się produkty, które powinny być podstawą naszej diety (czyli powinniśmy ich jeść najwięcej). Idąc w górę – produkty, których powinniśmy jeść co raz mniej (ale nadal są tak samo ważne).

Po obu stronach piramidy występują produkty, na które również powinniśmy zwrócić uwagę. Jest to woda (jako główny napój  w ciągu dnia) oraz cukier i sól (ograniczone).

 

PIĘTRO PIERWSZE

Na samym dole piramidy znajduje się aktywność fizyczna. Jest ona niezbędna dla prawidłowego rozwoju młodych organizmów. Dzięki niej wzmacniają się kości, serce pracuje dużo lepiej, mięśnie stają się mocniejsze i wytrzymalsze. Ponadto aktywność fizyczna poprawia naszą odporność i zapobiega wielu chorobom. Każde dziecko powinno codziennie poświęcić na nią 30-60 minut DZIENNIE!

 

PIĘTRO DRUGIE

Najważniejszymi produktami, które powinny pojawiać się w każdym posiłku, są warzywa i owoce. To w nich znajdują się witaminy, dzięki którym jesteśmy zdrowi. Każdy owoc i każde warzywo mają w sobie zupełnie inne witaminy, dlatego bardzo ważne jest urozmaicanie naszej diety!

W ciągu dnia powinniśmy zjeść około trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców, czyli taką ilość, jaka dostarczy nam odpowiedniej ilości witamin.

 

PIĘTRO TRZECIE

Na kolejnym piętrze piramidy żywieniowej znajdują się produkty zbożowe. Najzdrowsze dla nas są produkty pełnoziarniste, czyli takie, w których znajduje się dużo ziaren. To dzięki nim nasz brzuch działa tak jak trzeba, jesteśmy dłużej najedzeni i lepiej się czujemy.

Wśród produktów pełnoziarnistych znajdziemy nie tylko pieczywo, ale też gruboziarniste kasze (takie jak gryczana), ciemny makaron, czy płatki owsiane.

 

PIĘTRO CZWARTE

Produkty mleczne to też bardzo istotna grupa. Jest bowiem ważnym źródłem białka i wapnia.

Białko to cząsteczka, która buduje nasz organizm. Możemy je porównać do cegieł, z których buduje się dom. Wapń z kolei sprawia, że nasze zęby i kości są mocne  i odporne na złamania.

Oprócz mleka na tym piętrze znajdziemy też twarożki, kefiry, maślanki i jogurty (oczywiście naturalne, nie owocowe!). Są tu też sery żółte, jednak ze względu na dużą zawartość tłuszczu nie powinniśmy ich jeść częściej niż raz w tygodniu.

 

PIĘTRO PIĄTE

Na kolejnym piętrze znajdziemy mięso, ryby, jaja oraz suche nasiona roślin strączkowych, czyli np. soczewicę, czy fasolkę.  Te produkty również są dobrym źródłem białka.

W rybach, znajdziemy też zdrowe tłuszcze omega-3, o których więcej dowiemy się na następnym piętrze. Ryby są też świetnym źródłem witaminy D, która wspiera nasze kości.

Znajdziemy tu również przekreślony cukier i sól. To przypomnienie dla nas, żebyśmy nie używali ich zbyt dużo. Te produkty znacznie pogarszają nasze zdrowie.

 

PIĘTRO SZÓSTE

Ostatnie piętro piramidy reprezentuje zdrowe tłuszcze. To jedna z ważniejszych zmian w piramidzie (nie znajdziemy tu już słodyczy).

Zdrowe tłuszcze znajdziemy przede wszystkim w orzechach, olejach roślinnych oraz w awokado. Dzięki tym produktom nasz mózg działa znacznie lepiej, poprawia się koncentracja i pamięć, ale też nasza odporność (dzięki temu rzadziej chorujemy). Zdrowe tłuszcze lubi również nasze serce!

 

Jak dowiedzieliśmy się wcześniej, słodycze i słone przekąski zniknęły  z piramidy żywienia, zmieniając ją  w ZDROWĄ piramidę. Niestety słodycze, chipsy, fast food’y i tego typ produkty nie sprzyjają naszemu zdrowiu. Przyczyniają się bowiem do powstawania otyłości  i wielu chorób, utrudniają koncentrację w szkole, a nawet pogarszają relacje  z kolegami i nauczycielami. Co w takim razie zamiast tego? Domowe słodycze! Wszystko to, co przygotujemy w domu, będzie dla nas dużo dużo zdrowsze. Mogą być pieczone frytki z batatów, ciasteczka zbożowe, czy na przykład mrożone winogrona, przypominające smakiem żelki.

Podsumowując, nasze zdrowie w ogromnej mierze zależy od naszego sposobu odżywiania. Pamiętajmy, że jedząc zdrowe rzeczy, nasze ciało też będzie zdrowe!

Dane kontaktowe

Sebex s.c.
02-281 Warszawa
ul. Municypalna 20
tel. 022 425-67-40
tel/fax 022 863-54-67
fax. 022 631-30-33
NIP 1180084794

Mleko w szkole

Jeszcze nigdy korzystanie ze środków unijnych nie było tak łatwe. Współpracując z naszą firmą wystarczy podpisanie umowy na dostawę bezpłatnego mleka aby przystąpić do programu „Mleko w szkole” lub umowę i oświadczenie o zakończeniu współpracy w przypadku chęci zmiany dostawcy.

Owoce w szkole

Celem programu „Owoce w szkole” jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie, oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w szkołach podstawowych.

Konkurs

Drogi Gościu!

Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

ZGADZAM SIĘ POLITYKA PRYWATNOŚCI