Dbamy o zdrowie

Piramida żywieniowa to jedno z najlepszy narzędzi pracy dietetyka. W przejrzysty sposób podpowiada nam, jakie produkty będą najlepsze dla naszego zdrowia. Obecna piramida powstała w 2016 roku i obecnie jest to piramida ZDROWEGO ŻYWIENIA i AKTYWNOSCI FIZYCZNEJ (szczegóły na www.izz.waw.p).

Największą zmianą w piramidzie jest, fakt iż wszystkie zawarte  w niej produkty są zdrowe. Nie mamy tu już podziału na rzeczy zdrowe i nie zdrowe. Na dole znajdują się produkty, które powinny być podstawą naszej diety (czyli powinniśmy ich jeść najwięcej). Idąc w górę – produkty, których powinniśmy jeść co raz mniej (ale nadal są tak samo ważne).

Po obu stronach piramidy występują produkty, na które również powinniśmy zwrócić uwagę. Jest to woda (jako główny napój  w ciągu dnia) oraz cukier i sól (ograniczone).

 

PIĘTRO PIERWSZE

Na samym dole piramidy znajduje się aktywność fizyczna. Jest ona niezbędna dla prawidłowego rozwoju młodych organizmów. Dzięki niej wzmacniają się kości, serce pracuje dużo lepiej, mięśnie stają się mocniejsze i wytrzymalsze. Ponadto aktywność fizyczna poprawia naszą odporność i zapobiega wielu chorobom. Każde dziecko powinno codziennie poświęcić na nią 30-60 minut DZIENNIE!

 

PIĘTRO DRUGIE

Najważniejszymi produktami, które powinny pojawiać się w każdym posiłku, są warzywa i owoce. To w nich znajdują się witaminy, dzięki którym jesteśmy zdrowi. Każdy owoc i każde warzywo mają w sobie zupełnie inne witaminy, dlatego bardzo ważne jest urozmaicanie naszej diety!

W ciągu dnia powinniśmy zjeść około trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców, czyli taką ilość, jaka dostarczy nam odpowiedniej ilości witamin.

 

PIĘTRO TRZECIE

Na kolejnym piętrze piramidy żywieniowej znajdują się produkty zbożowe. Najzdrowsze dla nas są produkty pełnoziarniste, czyli takie, w których znajduje się dużo ziaren. To dzięki nim nasz brzuch działa tak jak trzeba, jesteśmy dłużej najedzeni i lepiej się czujemy.

Wśród produktów pełnoziarnistych znajdziemy nie tylko pieczywo, ale też gruboziarniste kasze (takie jak gryczana), ciemny makaron, czy płatki owsiane.

 

PIĘTRO CZWARTE

Produkty mleczne to też bardzo istotna grupa. Jest bowiem ważnym źródłem białka i wapnia.

Białko to cząsteczka, która buduje nasz organizm. Możemy je porównać do cegieł, z których buduje się dom. Wapń z kolei sprawia, że nasze zęby i kości są mocne  i odporne na złamania.

Oprócz mleka na tym piętrze znajdziemy też twarożki, kefiry, maślanki i jogurty (oczywiście naturalne, nie owocowe!). Są tu też sery żółte, jednak ze względu na dużą zawartość tłuszczu nie powinniśmy ich jeść częściej niż raz w tygodniu.

 

PIĘTRO PIĄTE

Na kolejnym piętrze znajdziemy mięso, ryby, jaja oraz suche nasiona roślin strączkowych, czyli np. soczewicę, czy fasolkę.  Te produkty również są dobrym źródłem białka.

W rybach, znajdziemy też zdrowe tłuszcze omega-3, o których więcej dowiemy się na następnym piętrze. Ryby są też świetnym źródłem witaminy D, która wspiera nasze kości.

Znajdziemy tu również przekreślony cukier i sól. To przypomnienie dla nas, żebyśmy nie używali ich zbyt dużo. Te produkty znacznie pogarszają nasze zdrowie.

 

PIĘTRO SZÓSTE

Ostatnie piętro piramidy reprezentuje zdrowe tłuszcze. To jedna z ważniejszych zmian w piramidzie (nie znajdziemy tu już słodyczy).

Zdrowe tłuszcze znajdziemy przede wszystkim w orzechach, olejach roślinnych oraz w awokado. Dzięki tym produktom nasz mózg działa znacznie lepiej, poprawia się koncentracja i pamięć, ale też nasza odporność (dzięki temu rzadziej chorujemy). Zdrowe tłuszcze lubi również nasze serce!

 

Jak dowiedzieliśmy się wcześniej, słodycze i słone przekąski zniknęły  z piramidy żywienia, zmieniając ją  w ZDROWĄ piramidę. Niestety słodycze, chipsy, fast food’y i tego typ produkty nie sprzyjają naszemu zdrowiu. Przyczyniają się bowiem do powstawania otyłości  i wielu chorób, utrudniają koncentrację w szkole, a nawet pogarszają relacje  z kolegami i nauczycielami. Co w takim razie zamiast tego? Domowe słodycze! Wszystko to, co przygotujemy w domu, będzie dla nas dużo dużo zdrowsze. Mogą być pieczone frytki z batatów, ciasteczka zbożowe, czy na przykład mrożone winogrona, przypominające smakiem żelki.

Podsumowując, nasze zdrowie w ogromnej mierze zależy od naszego sposobu odżywiania. Pamiętajmy, że jedząc zdrowe rzeczy, nasze ciało też będzie zdrowe!

 

W szkołach współpracujących z firmą SEBEX istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć dotyczących zasad zdrowego odżywiania. Zajęcia mogę być przeprowadzone w klasach biorących udział  programie Owoce w szkole lub Mleko w szkole.

Dane kontaktowe

Sebex s.c.
02-281 Warszawa
ul. Municypalna 20
tel. 022 425-67-40
tel/fax 022 863-54-67
fax. 022 631-30-33
NIP 1180084794

Mleko w szkole

Jeszcze nigdy korzystanie ze środków unijnych nie było tak łatwe. Współpracując z naszą firmą wystarczy podpisanie umowy na dostawę bezpłatnego mleka aby przystąpić do programu „Mleko w szkole” lub umowę i oświadczenie o zakończeniu współpracy w przypadku chęci zmiany dostawcy.

Owoce w szkole

Celem programu „Owoce w szkole” jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie, oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w szkołach podstawowych.

Konkurs

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności

W pełni respektujemy i szanujemy prawo do prywatności i ochrony danych osobowych odwiedzających nasz serwis internetowy. Niniejszy dokument określa zasady gromadzenia oraz postępowania z informacjami uzyskiwanymi w czasie realizacji usług.

POLITYKA COOKIES

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu www.mleczarze.pl
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    3. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    4. dostosowania treści reklamowych w formie graficznej (Reklamy displayowe) przy wykorzystaniu remarketingu Google Analytics
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
    6. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Użytkownicy mogą zablokować usługę Analytics dla reklam displayowych oraz dostosowywać reklamy w sieci reklamowej Google w Menedżerze preferencji reklam. Można również pobrać program blokujący Google Analytics ze strony https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/
    7. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
    9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

    Zamknij